tirsdag den 15. november 2011

100 år

Vi har en kat, en gammel kat. Vi har haft den i tyve år her i begyndelsen af december. Jeg fandt et sted, hvor der stod af 20 katteår svarer til 100 menneskeår. Så en er en gammel dame.
Trille, som hun hedder, elsker rejer. Nytårsaften kan rejer altid få hende frem, hun gemmer sig under vores seng. Tun er også en af favoritterne. Når jeg åbner en dåse, kommer hun farende også helt oppe fra den modsatte ende af huset. Om det er lyden af dåsen eller lugten som tiltrækker hende, ved jeg i grunden ikke. Men hun kommer ikke når det er en dåse tomater, så det er nok lugten.

Tager lige en lur i solen
Der er lidt hund i katten. Når vi fløjter et par gange ud af døren kommer hun. Og så er hun begyndt at tigge, når vi spiser. Jeg synes godt at hun måtte få lidt godbidder, hun er jo en gammel kat og lever vel ikke evigt. – Og det har stået på et par år nu.

Trille ved godt, at hun ikke må ligge i sofaen. – Men hvad vi mennesker ikke ser når vi sover eller er på arbejde, ja det har vi vel ikke ondt af. Så er vi på toilet om natten eller når hun hører nøglen i yderdøren, hopper hun ned og ser noget så uskyldig ud.

Sygepasser er Trille også. Når vores datter var syg, da hun boede hjemme, sad katten ved siden af sofaen og passede på hende. Det samme gælder for vores barnebarn på 1½ år. – Jo, der bliver passet på os.

Så vi skal vel holde 100 års fødselsdag i december med tun og rejer.

4 kommentarer:

  1. Sikken en SKØN-SKØN historie!

    Og sikken en herlig OG heldig kat! Hun har jo et alletiders hjem!!!

    Vi har også en kat - til låns...! Emilie (eller Misser, som vi kalder hende) på ca. 8 år. Hun hører egentlig til på nabogården, men blev åbenbart træt af alle de nye hankatte der kom til, så hun valgte at flytte ind her hos os.

    Men - vi har hund, så Misser må bo i stalden (og i drivhuset om sommeren).

    Hun bliver fodret flere gange dagligt og har fået sin egen plads på en til-formålet-opsat hylde ved staldvinduet (med extra plexiglasrude for at holde på varmen) med en lille "seng" foret med fleecetæppe...! Alligevel gør det mig trist at vide, hun skal bo "derude", når hun garanteret hellere ville ind i varmen! Men - jeg tror nu, hun har det helt okay! Det HÅBER jeg!

    Jeg har aldrig haft kat, så det er helt nyt for mig at følge hende. Og det er rigtig hyggeligt! (Lige med undtagelse af dengang hun parterede og åd en fugl i drivhuset for derefter at brække den op på de hvide hynder. Grrr! ;-))

    Er sikker på der bliver festet for Trille i December! Tillykke med hende og de 100 år!

    Apropos tun / dåse / kat / lyd / lugt... Her i huset, når der skal skrælles kartofler, så er Dixie (hunden) der STRAKS(!) Hun genkender simpelthen lyden af kartoflerne der lander i zinkvasken og kartoffelknivens skramlen i skuffen. Er hun på 1. sal, når aktion-kartoffelskrælning starter, stiller hun sig hen til trappen og piver... lige til hun bliver båret ned i stueetagen!

    De er skønne de dyr! :-)

    *SMIL* fra Lisbet

    PS. Har lige læst dit indlæg for min mand... som lyttede begejstret! :-)

    SvarSlet
  2. Vi har nu også fået mange musegaver i tidens løb og fugle.

    En gang slæbte Trille en levende mus med ind en nat. Men musen smuttede fra hende og gemte sig i vores stuegardin. Så min mand måtte op med en kost og få fanget musen. Sikken en nat.

    Tit har der lagt en død mus ved bagdøren, så vi kunne se at hun fangede mus. Og hvilken gave ;-)

    Vi har aldrig haft hund, som barn havde jeg. Men vi synes det er et stort arbejde og lufte og pleje en hund, så derfor har vi kat.

    Hyggelig med en nabokat på kost. Det lyder til at den befinder sig godt hos jer.

    God dag til jer;-)

    SvarSlet
  3. Lyder som den sødeste Trillekat i verden :-) Ældre damer skal passes ekstra godt og det tror jeg du helt har forståelsen for.
    God dag til dig, hils Trille

    SvarSlet
  4. Trillemis er verdens bedste kat..
    Sagde miav, da jeg hilste fra dig;-)
    God dag til dig.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.