søndag den 27. april 2014

Frugtkage med rabarber

I efteråret købte jeg noget kagemel fra Skærtoft Mølle som jeg ville bruge til småkager til jul. Men af en eller anden grund brugte jeg kun ganske lidt af melet.... Og nu skulle det altså bruges.


Og ved en tilfældighed fandt jeg denne opskrift i Den økologisk bagebog nr. 2´´.
Rabarberne smagte frisk i den dejlige kage... Og manden i huset synes det var en dejlig kage (men nu er han jo også glad for kager).


Frugtkage med rabarber

Dejen:
150 g blødt smør
250 g rørsukker
3 store æg
200 g kagemel
1 tsk. bagepulver

Fyldet:
350 g rabarber, i stykker af ca. 2 cm
Lidt sukker (det kommer nu an på hvilken slags rabarber du har for der er forskel på sødmen)
½ vaniljestang

Start med fyldet.
Bland rabarberstykker sammen med sukker og kornene fra vaniljestangen. Lad det trække ca. 30 minutter.

Tænd ovnen på 185 grader.

Rør smør og sukker sammen, til det er godt blødt.
Tilsæt æggene et ad gangen og rør dejen godt igennem.
Bland mel og bagepulver, kom det i dejen. Rør dejen hurtigt og forsigtigt sammen.
Kom dejen i en smurt springform (diameter 26 cm).

Læg de sukkerede rabarber på dejen, (pas på ikke at få alt væde med) og tryk dem let ned i dejen.
Drys med lidt rørsukker.

Bages ca. 40-45 minutter.

Serveres med flødeskum eller creme fraiche.

Nyd den til kaffen, på terrassen, i det dejlige solskinsvejr.

2 kommentarer:

  1. Ja rabarbersæsonen er for alvor startet. Den kageglade mand, lyder som min :/)

    SvarSlet
  2. Dejligt med kagemænd :-

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.