tirsdag den 9. juli 2013

Rester

Åh…. Hvor jeg hader dette ord…

- Men en gang i mellem, ja…. Så har vi rester tilbage. I går havde vi et lille stykke flanksteaks fra søndags grilning. Lidt broccoli som skulle bruges…

-Tankerne fløj omkring, hvad jeg lige skulle lave. – Men så! Et lækkert stykke gulerodsflutes med broccoli, flanksteaks og en sursød dressing..

Og… Det var nu ikke ringe….. Det smagte dejligt, her i sommervarmen.

 
Jeg skærer flutes ud sådan at der dannes et V i bunden, så ligger fyldet fint sammen med dressingen.



Hvis du har lyst til at bage disse grove gulerodsflutes, kommer opskriften under billedet.

Grove gulerodsflutes

6 stk.

6 dl vand , 40 grader
3 spsk. olie
90 gram gær
1 spsk. salt
200 g rugmel
600-700 g hvedemel
500 g revne gulerødder
1 æg til pensling

Fremgangsmåde:

Start med at blande olie og vand sammen i en stor skål. Rør herefter gæren i. Tilsæt salt, de revne gulerødder og 2/3 af melet. Resten af melet tilsættes løbende, mens der røres godt rundt i dejen.

Ælt dejen godt igennem og sæt den til hævning i 40 minutter.


Ælt nu dejen igen og form 6 flutes, (i bagepladens længde) som derefter lægges på en bageplade med bagepapir. Herefter skal flutene efterhæve i yderligere 20-25 minutter.

Pensl med æg og bag de to flutes midt i ovnen på 200 grader i cirka 15-20 minutter.

God sommeraften til jer.

2 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud, Hanne ... Og så skurer ordet "rester" overhovedet ikke i mine ører, tværtimod så synes jeg, rester ofte kan trylles om til spændende og lækre NYE retter. Som f.eks. den du viser her! UHMMM!!!

    Tak for opskriften. Måske jeg skulle prøve gulerodsflûtes en dag ... de lyder rigtig gode og nemme ... og lidt sunde! :-D

    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
  2. Hej Lisbet

    Tak.

    Prøv du bare de dejlige gulerodsflutes:-)Jeg kom et par stykker i fryseren. Så tager jeg dem op og skyller dem lynhurtigt under den kolde hane. Og så ind i den varme ovn.
    Og vupti er de som friskbagte:-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.