mandag den 23. september 2013

Sommerens tomater på glas

Det smager jo vildt godt! Sagde datteren. Lidt a la salsa. Om den hjemmelavede tomatketchup.

- Det bliver man da afhængig af! Så det kommer du til at lave igen. Sagde hun.


- Og det har jeg så lavet igen.

Et kilo gode San Marzano tomater bliver forvandlet til knap 1 liter tomatketchup.

Hvis du skulle have fået lyst til at lave en hurtig omgang ketchup.... JA. Så er det bare at komme i gang. Lige nu er der billige tomater til salg, hvis du ikke har nogle i drivhuset.

 Tomatketchup

1 kg røde tomater, i grove stykker
1 rød peberfrugt, i grove stykker
100 g løg, i grove stykker
½ dl hvid balsamico
50 g brun farin
5 g karry
4-5 bagte hvidløg uden skal, (Jeg bager hvidløg i ovnen, når jeg bager brød mm. Vend hvidløgfedene med skallen i lidt olie og bag dem i ca. 30 minutter)

Kom alle ingredienserne i en gryde og lad blandingen simrer i 1½-2 timer.

Blend ketchuppen, og smag den evt. til med lidt salt.

Kom ketchuppen på skoldede glas og sæt skoldede låg på.

Køles af og gemmes i kølskabet....

Hvor lang tid ketchuppen kan holde??? Det ved jeg ikke. Vi spiste den i løbet af et par uger.

Originalopskriften er fra bog: "Omtanke i store gryder" af Kristina Kristensen 

Og nej det er ikke San Marzano tomater, som ligger ved siden af.
Det er ganske almindelige cherrytomater direkte fra drivhuset

Og jeg har fremtidssikret mig!!!
 
Jeg har frossen tomaterne ned i poser af 1 kg.....
 
Så er det bare at komme an..... 
 
- For Mor her, koger da bare noget nyt! 
 
God dag til jer:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.