torsdag den 2. februar 2012

Kyndelmisse

Det er hvidt herude,
kyndelmisse slår sin knude
overmåde hvas og hård,
hvidt forneden, hvidt foroven,
pudret tykt står træ i skoven
som udi min abildgård.

 

Sådan lyder 1. vers af en af vores danske sange, som St. St. Blicher, skrev i 1838

I dag den 2. februar er det kyndelmisse. Så er halvdelen af vinteren gået.

 

­­­Vejrvarsler

Som mærkedag for midvinteren var Kyndelmissedag også et tidspunkt, hvor man yndede at tage varsel af vejret. Populære "spådomme" var bl.a.

·         Hvis det blæser, så 18 kællinger ikke kan holde den 19, forsvinder kulden snart.
·         Hvis det er tøvejr vil høsten blive god   
·         Hvis det sner Kyndelmissedag kommer våren tidligt
·         Hvis lærken høres første gang Kyndelmissedag bliver det tidligt forår

Kilde: http://www.historie-online.dk/

 

- Og hvor er det koldt! Ja… Og så var de sidste to vinter både længere og koldere… Men det har jeg glemt.


Kampen om maden

I mandags var familien og jeg i Indelukket i Silkeborg, for at foder ænder og måger. Stakkels fugle. Der var kamp om brødet.

 

Hvornår kaster de mennesker maden???
Så for fuglenes skyld synes jeg at enten skal det sne, eller lærken skal slå sin første trille. For hvor finder vi lige 18 kvinder som ikke kan holde den 19. kvinde for at kulden skal forsvinde.

- Og så lidt for min skyld.

 

God Kyndelmissedag til jer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.